Heeft uw klacht spoed?
Er is sprake van spoed als u plotseling klachten krijgt die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag van uw eigen huisarts. U heeft dringend zorg nodig. Het gaat om klachten die plotseling zijn ontstaan, snel verergeren of als de pijn/ benauwdheid ondraaglijk is.
Dat is bijvoorbeeld als uw kind hoge koorts heeft en niet meer plast of niet goed reageert. Of als u chronisch ziek bent en de klachten verergeren plotseling. Of u bent zo benauwd dat je niet meer kunt lopen of praten.
Voor klachten waarmee u al langer rondloopt, kunt u een afspraak maken bij uw eigen huisarts.
Kan mijn klacht wachten?
Stel uzelf voordat u contact opneemt met de huisartsenspoedpost altijd de vraag: kan mijn medische klacht wachten tot mijn eigen huisartsenpraktijk open is? Twijfel? Doe de vragenlijst online.
In veel gevallen kunnen we u zo sneller helpen en hoeft u niet naar de huisartsenspoedpost te komen.
Geen spoed wel zorgen?
Op thuisarts.nl staat veel betrouwbare informatie en advies over medische klachten. De teksten zijn opgesteld door huisartsen. Handig voor als u niet direct zorg nodig heeft, maar wel graag goed advies wilt of wilt weten wat er aan de hand kan zijn.
Hoe werkt een afspraak op de huisartsenspoedpost?
Een afspraaktijd is een indicatie, een richttijd. Patiƫnten die met meer spoed zorg nodig hebben, gaan altijd voor. Daarom kan het zijn dat u soms langer moet wachten. Bekijk hier de actuele wachttijden.
Een consult door een andere huisarts
De afspraak op de post is niet met uw eigen huisarts en u kunt ook niet kiezen wie u helpt. Uw eigen huisarts kan niet 24 uur per dag bereikbaar zijn. Om ervoor te zorgen dat u kunt rekenen op spoedzorg als dat nodig is, werken huisartsen samen op de huisartsenspoedposten. Samen met andere huisartsen zorgt uw huisarts ervoor dat - als u heel dringend zorg nodig heeft - u daarvoor bij de huisartsenspoedpost terecht kunt.
Goed om te weten
Iedereen die gebruikmaakt van de huisartsenspoedpost betaalt daarvoor via de zorgverzekering. Op welke manier u ook contact hebt gehad. Dus ook voor een telefonisch advies worden kosten in rekening gebracht. Bekijk hier de actuele tarieven.
Verschillende soorten spoed
Er zijn verschillende soorten spoed. Door eerst contact op te nemen via het digitaal spreekuur of te bellen, bepalen wij hoe dringend u een behandeling of onderzoek nodig heeft. U krijgt altijd eerst een aantal vragen om een inschatting te maken van de ernst van uw klacht (de urgentie). Op basis van uw situatie krijgt u een vervolgadvies.
Heeft uw klacht spoed?
Dan krijgt u een afspraak voor een consult op de huisartsenspoedpost. Het kan ook voorkomen dat het nodig is dat de huisarts naar u toekomt voor een visite.
Is uw klacht minder spoedeisend?
Dan krijgt u (telefonisch) een zelfzorgadvies. Eventueel kunt u de volgende werkdag contact opnemen met uw eigen huisarts.